Branding is de sleutel tot succesBranding van je bedrijf is de sleutel tot succes. Zonder branding is je business gedoemd om een stille dood te sterven en in vergetelheid te verdwijnen. En anno nu, met internet, social media, You-tube, webinars, en ga zo maar door is branding supersimpel. Als je begrijpt wat branding echt is!

Facebook is één van de sociale media die ik gebruik voor de marketing van mijn bedrijf. En omdat ik linksom of rechtsom ook altijd wel bezig ben met tekenen of airbrushen kom ik als vanzelf leuke video’s tegen op Facebook.

Ik kwam een hele coole video tegen van een knul die ‘schildert’ met spatels, paletmessen en maar een paar kleuren. Toen ik de video op mijn tijdlijn zette, en misschien denk jij nu ook al aan die persoon, gebeurde er iets heel interessants.

Wat er namelijk gebeurde was dat er meteen ‘Bob Ross’ geroepen werd. En ja, de methodiek was ontegenzeggelijk gelijk aan die van Bob Ross en daarmee lek het wel of de kennis en kunde van de knul in ‘mijn video’ minder waard was.

Bob Ross was naast begenadigd schilder, als je hem schilder kunt noemen, ook een zeer succesvolle marketeer. Ga maar na, van een techniek die al door de grote meesters in de oudheid en middeleeuwen werd gebruikt, bouwde hij een Bob Ross imperium op.

Dat imperium besloeg trainingen, workshops, tv-uitzendingen en niet te vergeten, een heus licentie-model! Voor een techniek die al honderden, misschien duizenden jaren oud was! Als je het nou over marketing en branding hebt…!

Het is niet voldoende als je precies dat doet wat de rest ook doet. En dat gold voor Bob Ross natuurlijk ook. Bob was nooit zo bekend geworden als jij niet iets had toegevoegd. Iets unieks, iets dat helemaal Bob Ross was.

Als je je bedrijf marketingtechnisch wilt branden,
herkenbaar en direct aansprekend wil maken
dan is het noodzakelijk dat je iets toevoegt van jezelf.

Laten we wel zijn, wie heeft er niet gehoord van een ‘happy mistake’? En nog iets dat Bob deed en zijn tijdgenoten niet of in ieder geval minder. Bob praatte het hele schilderij bij elkaar. Hij vertelde het verhaal, en deed daarmee bewust of onbewust aan storytelling, één van de beste marketing vaardigheid die er is.

Je ziet het voor je hè, Bob die lekker aan het kliederen en smijten is met verf, lekker kletsend over dat er ‘nog iets mist’ om daarna, tot je schrik en verbazing, een grote zwarte streep dwars over die mooie heide te jassen. Want ja, er ‘miste nog een boom!’ En terwijl je nog aan het bij jou was van een schrik en dacht ‘dat komt nooit meer goed’ verscheen er als door een wonder een boom. En ja, die had nog ontbroken.

Dus dat herkenbare had Bob Ross zeker. Zelfs zo herkenbaar dat iedereen die nu maar iets aan ‘klodder-schilderen’ doet meteen wordt uitgemaakt voor een Bob Ross kopieerder. Nee, sterker nog, hij of zij doet een ‘Bob Ross’! Wauw! Hoe sterk wil je je branding hebben?!

Wil je jouw diensten, producten of manier van werken ook als branding inzetten, en ik adviseer je met klem om dat te doen, dan zijn er 3 dingen die nodig zijn. 3 dingen die je ontzettend gaan helpen om je ideale bedrijf op de kaart te zetten. Met de klanten die bij je passen en die graag jouw diensten afnemen.

 

Stap 1 voor een perfecte branding waardoor klanten naar je toe komen 

Doe waar je lol in hebt. Doen wat je leuk vindt maakt dat je spontaan bent. Mensen houden van spontaan want dat is echt. Het maakt je ook aantrekkelijker als persoon en het heeft zelf fysieke invloed. Mensen die lol hebben praten soms wel 1 of 2 octaven hoger. En door te laten zien dat je lol hebt, lijkt het ook dat wat je doet, en wat je anderen wilt leren, of waar je hen mee wilt helpen, gemakkelijk en dus bereikbaar is. Ook voor jouw klanten!

 

Stap 2 voor een perfecte branding waardoor klanten naar je toe komen 

Vertel wat je doet, vertel jouw verhaal. Laat ze genieten van jouw ups en downs en delen in jouw succes. Zorg dat je verhaal klopt, je gaat natuurlijk niet iets verzinnen of je beter voordoen dan je bent of je jr voelt, dat hebben mensen meteen door. Dat schrijft enorm af om ons krokodillenbrein dan ‘gevaar!’ denkt.

 

Stap 3 voor een perfecte branding waardoor klanten naar je toe komen 

Grijp in op de angst om het fout te doen. Daarom had Bob het altijd over z’n ‘happy mistakes’. Omdat hij wist dat mensen het vreselijk eng vinden om nieuwe dingen te doen en te leren. Dus wat beter dan die angst omzetten in een bijna noodzakelijke vaardigheid; die van het maken van fouten. Door die angst om te zetten in een positieve ervaring wordt de uitdaging minder groot en kunnen dingen eigenlijk niet meer misgaan. Zo werk ik zelf altijd met kladversies, nog zo’n onmisbare marketing vaardigheid.

Eigenlijk is er nog een 4e stap; iets unieks toevoegen aan bestaande concepten of methoden. Het is natuurlijk helemaal briljant als jij iets nieuws weet toe te voegen aan oude werkvormen. Maar alleen al door de dingen te doen die jij leuk vindt en waar je energie van krijgt, op de manier zoals alleen jij dat kunt en doet, voeg je al je eigenheid en unieke stijl toe.

Ok, als het dus zó simpel is om je bedrijf te branden…. , als het zó gemakkelijk is om klanten naar je toe te laten komen, waarom doet niet iedereen dat dan!

Het antwoord is net simpel als confronterend. Het is eng! 

Het is eng om jezelf zo te laten zien. In al jouw glorie, met je goede momenten, en je missers. Omdat je afgerekend kunt worden op wie jij bent! Dat is waarom we soms zo kunnen vasthouden aan wat gangbaar is, aan wat we hebben en weten en dus dezelfde dingen blijven doen die dezelfde resultaten opleveren. Eng is de reden waarom we onszelf vergelijken met de rest en met wat zij doen, en waarom we onszelf klein en onzichtbaar houden.

Nou, ik heb nieuws voor je. Je bedrijf, dat ben jij! En wat je ook doet, doe je, afgebrand wordt je toch wel dus ga vooral voor waar jij je fijn bij voelt. Doe wat jouw gelukkig maakt en voeg zó, volledig authentiek en oprecht, iets toe aan wat je bedrijf en je diensten waardoor  je een opmerkelijke producten en diensten aanbiedt! Voeg iets Iets unieks toe dat een geweldige branding factor heeft; jezelf!

Warme ondernemende groet,

Michael

Ik lees graag wat jij van plan bent in 2017 en wat jij wilt doen qua branding of misschien al doet. Of misschien heb je hee andere ideeën over branding, lijkt me ook interessant. Hoe dan ook, ‘Don’t be a stranger’ en laat wat van je horen en plaats je reactie hieronder!

 

Wil jij meer impact, meer waarde leveren en meer omzet?

Meld je dan aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

Ja, ik meld me aan voor de gratis tips en ontvang als bonus het gratis eBook.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook