Eenvoudig een aanmeldformulier op je websiteIk ben op zoek naar een manier om een inschrijf- of aanmeldformulier te maken voor mijn website.

Een aanmeldformulier maken voor je website, hoe doe je dat nou? Deze vraag stellen mijn klanten me vaak. Ze willen een aanmeldformulier zodat mensen zich kunnen inschrijven voor een vereniging, club of bijvoorbeeld om hun gratis weggever op te halen. En ze zoeken een eenvoudige manier om informatie aan te bieden. 

Er zijn dus verschillende redenen waarom je wilt dat mensen zich aanmelden. Om ze op de hoogte te houden, om informatie te delen of bijvoorbeeld om iets te verkopen. Je hebt een website en misschien zelfs al een mooie gratis weggever.

Maar je hebt niks aan een gratis weggever als je niet in ruil daarvoor de emailadressen van de geïnteresseerden verzameld. Mensen die zich aanmelden zijn namelijk bij voorbaat al geïnteresseerd in wat jij aan te bieden hebt. Zij het informatie, zij het een product of dienst.

Maar er is nog een reden waarom je zou willen werken met een aanmeldformulier.  Omdat je er natuurlijk geen handwerk aan wilt hebben. Kijk, met de hand een excel-lijstje bijhouden is leuk met 20, 30 of 50 mensen maar daarboven wordt het al snel een enorme klus. Wijzingen doorvoeren, mensen inschrijven en, dat gebeurt ook, mensen uitschrijven.

De voordelen van een aanmeldformulier

Het voordeel van een aanmeldformulier, en de automatisering daarvan, is tweeledig; Ten 1e is het eenvoudig voor je publiek. Ze hoeven zich niet op een specifiek moment ergens te melden of een speciaal telefoonnummer te bellen. Ze kunnen zich op elk willekeurig moment aanmelden en op elk willekeurig moment weer afmelden.

Ten 2e heb jij daar helemaal geen werk aan, je hoeft nergens bij te zijn, uit te leggen of aan te passen. En je kunt, als je handig om gaat met een aanmeldformulier, heel eenvoudig informatie en aanbiedingen stroomlijnen naar de verschillende lijsten die horen bij de verschillende aanmeldformulieren.

“Formulieren?” Denk je nu misschien? “Ik vind 1 wel genoeg, da’s lastig zat, Michael!” Ik begrijp die reactie helemaal. En ja, je kunt zeker in het begin toe met 1 formulier. Maar naarmate de tijd vordert zul je als vanzelf meer behoefte hebben aan meerdere aanmeldformulieren en bijbehorende  lijsten.

Ok, voor het je helemaal duizelt, ga ik je nu snel uitleggen hoe een aanmeldformulier  werkt. Het wordt dan ook duidelijk waarom je begint met 1 maar later zeker met méér aanmeldformulieren wilt werken.

Hoe een aanmeldformulier werkt en wat er achter de schermen gebeurt.

Wat is een aanmeldformulier? Een aanmeldformulier is een formulier dat je op je website toont. Meestal bestaat het uit 1 tot 2 velden die de bezoekers kunnen invullen zoals voornaam en e-mailadres en een ‘Verzenden’ knop.

Hoe werkt een aanmeldformulier? Zodra een bezoeker jouw aanmeldformulier heeft ingevuld en op ‘Verzenden’ heeft geklikt worden zijn of haar voornaam en e-mailadres op een lijst gezet. Omdat je nu de gegevens hebt van die persoon kun je, als je het handig doet, volledig automatisch een ebook, video of mp3 audiobestand naar die persoon  mailen.

Een aanmeldformulier op je website zetten. Nou kun je natuurlijk best met een formulier-plugin voor je WordPress website, bijvoorbeeld met Formidable Forms, een formulier plugin je site zetten. Prima als je een contactformulier maakt zodat je bezoekers contact met je kunnen opnemen.

Maar daarmee heb je nog geen lijst achter dat formulier hangen. En dus komt er allerlei handwerk bij kijken. Voor het automatisch verwerken van aanmeldingen is alleen een formulier dus niet voldoende. Je hebt een systeem nodig dat ook de lijst voor je opbouwt en onderhoudt en aanmelders automatisch van informatie voorziet.

Zo’n geautomatiseerd lijst systeem heet een autoresponder. Een autoresponder zet je 1 keer op en daarna kun jij lekker op een terrasje gaan zitten in de wetenschap dat iedereen die zich aanmeldt automatisch op je lijst komt én automatisch je ebook en/of een mail met informatie krijgt.

“Natuurlijk gebruik ik zelf ook zo’n autoresponder en het gemak van een volledig geautomatiseerd inschrijfsysteem maakt dat ik rustig in juni 2 weken kan motorrijden in Scandinavië, zonder me te bekommeren om mijn lijst.”

Automatische koppeling met een shoppingcart is je van het!

Verkoop je producten of diensten, ga dan helemaal los en neem een autoresponder waarmee je zowel de lijstkant als de verkoopkant mee tackelt. In vakjargon heet dat deel een shoppingcart. Doordat je alles ineens regelt, in 1 systeem, heb je een veel soepeler lopend proces. Een proces dat je helemaal kunt automatiseren. Zo kun je ook facturen sturen, betalingen registreren en ontvangen, inclusief herinneringen, abonnementen verzorgen en noem maar op, zonder dat jij ook maar 1 vinger opheft. Hoe cool is dat?!

En weet je wat nou nóg mooier is; als je met zo’n autoresponder aan de slag gaat, dan geeft die je ook de website code voor je formulier. Je maakt in zo’n autoresponder een lijst aan en de autoresponder creëert een basisformulier. Jij hoeft alleen nog  maar de code van dat formulier op je website te plakken, en hop, je bent in business. Je kunt die code simpelweg kopiëren en plakken op een pagina van je website. Je kunt die code ook opnemen in een widget zodat je aanmeldformulier altijd zichtbaar is. Kijk maar eens rechts bovenaan, daar staat mijn widget met mijn eBook.

Wil je op een gegeven moment een 2e weggever, of een  andere video of MP3 aanbieden, bijvoorbeeld tijdelijk, dan maak je simpelweg een nieuwe lijst aan in jouw autoresponder systeem. Die nieuwe lijst koppel je achter de schermen aan je bestaande (hoofd)lijst zodat aanmelders voor je nieuwe weggever automatisch op je algemene lijst komen. En weer zonder enig handwerk!

Belangrijke keuzes voor een mailsysteem dat automatisch een aanmeldformulier genereert

Er zijn verschillende autoresponder systemen zoals MailChimp, aWeber , Active Campaign en mijn persoonlijke favoriet; Autorespond. En er zijn er nog veel en veel meer! Het ene systeem werkt veel intuïtiever dan het andere. Een ander biedt grote voordelen als je een buitenlands publiek hebt. De meeste systemen hebben echter geen koppeling met een shoppingcart. Dus wil je vrijheid in je onderneming, dan vallen die af.

Er komt ook wel wat technische kennis kijken bij het opzetten van zo’n lijst in een autoresponder. Om nog maar te zwijgen over de wettelijke bepalingen voor mailinglijsten. Let daarom bij het kiezen van een autoresponder in ieder geval goed op de volgende zaken ;

  • Gebruiksgemak;
    Niet alle systemen werken even eenvoudig. aWeber bijvoorbeeld staat bekend om z’n hoge leercurve en is volledig gericht op de Amerikaanse markt. Ze is dan weer wel goede vriendjes met Google.
  • Automatiseringsmogelijkheden;
    Zoek een systeem dat je de mogelijkheid biedt om meerdere lijsten te koppelen, automatische mails te versturen, enzovoorts. Mailchimp bijvoorbeeld is bekend en begint gratis maar kan niet alles en wordt zodra je wilt automatiseren best prijzig.
  • Shoppingcart integratie; 
    Wil je vrijheid in je onderneming en eenvoudig passief inkomen kunnen opzetten en genereren, dan is integratie met een shoppingcart absoluut noodzakelijk. Laat daar dus goed op als je een mailsysteem kiest.
  • Betalingsmogelijkheden;
    In Nederland wil je bijvoorbeeld perse iDeal kunnen aanbieden, maar lang niet alle systemen bieden die mogelijkheid, die wil je dus links laten liggen.

Wat moet je absoluut niet(!) willen?

Wat je absoluut niet wilt is werken met houtje touwtje oplossingen. Dus geen losse formulieren op je website, een abonnementen-plugin van een 3e partij  en dan je betalingsverkeer via weer een andere partij laten lopen. Dat valt niet of nauwelijks 100% te automatiseren en dan wordt je een gevangene in je eigen business die nooit weg kan. Brrrrrr……!

Het mailsysteem Autorespond is behoorlijk gebruikersvriendelijk, biedt zeer veel mogelijkheden voor automatisering, een interne koppeling met een shoppingcart én iDeal betalingen, onder andere. De ondersteuning is prima en in het Nederlands. En ze biedt nog veel meer zoals statistieken en abonnementen. Ben je benieuwd bent naar de mogelijkheden van Autorespond? Klik dan hier en kijk of het past bij jouw manier van ondernemen.

Succes met je aanmeldformulier,

Michael

Ik denk dat iedere ondernemer beter af is met een goede autoresponder zoals Active Campaign of mijn favoriet Autorespond.nl Daarmee regel je al deze zaken in 1 keer en heb je er verder geen omkijken naar. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat het ook gerust weten in de reacties hieronder als je mijn verhaal volledige nonsens vindt of vragen hebt.

 

Meld je anders ook even aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

Ja, ik meld me aan voor de gratis tips en ontvang als bonus het gratis eBook.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook