Welk type CEO ben jij?Hoe herken je je CEO type? Iedere ZZP’er is de CEO van zijn of haar bedrijf. De mate waarin je bedrijf goed loopt is grotendeels afhankelijk van jouzelf.

Het is dus belangrijk dat je weet wat voor type ondernemer je bent, want je bedrijf, dat ben jij!

CEO; Je bedrijf, dat ben jij!

De vraag ‘Hoe herken je je CEO type’ en het antwoord erop geeft je inzicht in hoe je jouw bedrijf bestiert. De manier waarop je naar jezelf kijkt, bepaalt ook hoe je naar je bedrijf kijkt. Natuurlijk is dit inzicht ook geschikt voor CEO’s van grotere ondernemingen of voor ZMP’ers. 😉

Voordat ik je vertel over de verschillende typen CEO’s wil ik je eerst wat meer vertellen over je onbewuste drijfveren. Je onbewuste drijfveren dicteren in zeer grote mate je manier van doen (gedrag), je manier van denken (psyche) en hoe je je voelt en de wereld om je heen ervaart (emotionaliteit).

De 3 elementen gedrag, psyche en emotionaliteit vormen samen je karakter. Je karakter is dus gebaseerd op je grotendeels onbewuste drijfveren. Die drijfveren maken dat je doet wat je doet, en zegt wat je zegt, en waarom je daarmee doorgaat, ook als je allang door hebt dat dit tegen je werkt of contra-productief is.

9 sets onbewuste drijfveren

Er zijn 9 sets van onbewuste drijfveren. Iedere set is gebaseerd op 1 basisovertuiging, die vervolgens de basis is voor alle andere overtuigingen die we ons als mens eigen maken en waar we ons zelf- en wereldbeeld op baseren.

Helaas is deze basisovertuiging een Idéfix. Een diepgewortelde belemmerende overtuiging die ons enerzijds helpt (daarom houden we er ook zo aan vast, en voel je misschien nu zelfs wel al weerstand), en die ons anderzijds ook tegenhoudt. Anderen hebben andere basisovertuigingen, dus een overtuiging kan per definitie geen feitelijkheid zijn, maar slechts een idee.

Je onbewuste drijfveren hebben maar 1 werkelijk doel; vasthouden aan de status quo. Dat is ook meteen de reden dat we er zo moeilijk vanaf komen. Iedere wijziging in de status quo vinden we diep van binnen heel erg eng. Daarom is je basisovertuiging ook zo vreselijk sterk, hij zorgt voor behoud van de status quo.

De status quo veranderen is eng, heel eng! Daarom vinden coachings en allerhande trainings- en communicatie-programma’s gretig aftrek. We weten dat we iets willen veranderen, maar vinden dat zo eng dat we er hulp bij zoeken. Niet dat hulp zoeken erg is, hè, verre van, maar het geeft wel aan hoe lastig we veranderen vinden.

Woorden zijn extreem krachtig

Onze onbewuste drijfveren zijn niet alleen voor ons karakter verantwoordelijk. Ze zijn ook verantwoordelijk voor de manier waarop we praten en schrijven. Beide komen rechtstreeks uit onze gedachten voort (psyche).

Je karakter en denkpatronen aanpassen is moeilijk. maar omdat praten rechtstreeks uit je psyche voortkomt, is het vaak eenvoudiger en zinvoller om onze manier van praten aan te passen. Passen we onze taal aan (manier, intonatie, woordgebruik, dan veranderen we daarmee in kleine bijna onmerkbare stapjes onze psyche.

Bij het veranderen van je gedrag, gaat het niet om verandering van je persoonlijkheid. Het gaat om het verbreden van je palet van aanvaar-routes en gereedschap. Vergelijk het veranderen van de status quo daarom eens met het leren van een nieuwe taal. Je navigeert gemakkelijker door Frankrijk als je de franse taal kent. Jij bent en blijft nog steeds jij, je hebt alleen een extra vaardigheid aangeleerd.

De hamer, schroevendraaier en smeerolie

Je onbewuste drijfveren, en daarmee je karakter, bepalen dus je gedrag. Zowel privé als zakelijk. ik zeg niet voor niets, je bedrijf, dat ben jij! Dus hoe jij tegen jezelf aankijkt, wat je perceptie is van de wereld en van de mensen om je heen, bepalen hoe jij je bedrijf runt.

Dus je drijfveren zijn slecht? Welnee, je drijfveren zijn alles behalve slecht. Maar omdat je je niet bewust bent van je onbewuste drijfveren, en daarmee samenhangende overtuigingen, heb je vaak niet door wanneer ze je helpen en wanneer ze je tegenwerken.

Omdat je onbewuste drijfveren zich heel goed kunnen ‘verstoppen’ heb je niet door wanneer ze je tegenwerken. Wat dat betreft vergelijk ik ze wel eens met gereedschap. Je karakter heeft een voorkeur voor een bepaald stuk gereedschap, zoals een hamer.

Hetzelfde stuk gereedschap is niet perse geschikt voor iedere klus. Als er iets op je pad komt dat eng is, weerstand of boosheid oproept of je verdrietig maakt, grijp je meteen naar jouw favoriete stuk gereedschap, bijvoorbeeld de hamer. Maar een hamer werkt alleen goed bij spijkers. Wil je schroeven indraaien, dan is een schroevendraaier effectiever. En soms is smeerolie je beste vriend.

Hoe herken je je CEO type?

Hieronder vind je 9 manieren om naar een glas met water te kijken. Kies uit deze zienswijzen diegene die het meest aansluit bij hoe jij denkt, de wereld ervaart en die de grootste emotionele impact heeft. Schrijf je antwoord goed op, in mijn volgende blog ga ik dieper in op deze 9 zienswijzen.

Welk type CEO ben jij? 

  1. Het glas is nooit vol genoeg, het kan altijd voller en beter
  2. Ik vul het glas wel bij voor anderen als het leeg is
  3. Je kunt het glas zo mooi maken als je zelf wilt, jij bepaalt hoever je gaat
  4. Het glas is leeg, in ieder geval leger dan bij anderen, zo gaat het altijd bij mij
  5. Het ligt eraan, is het glas van kristal? Zit er water in of wijn? Hoe kom ik daar achter?
  6. Het glas is half leeg, ik waarschuw anderen altijd zodat hun glas niet ook half leeg wordt
  7. Het glas is half vol, ik zorg er gewoon altijd voor dat ik een 2e glas achter de hand heb
  8. Zeur niet, giet dat glas vol, drink lekker en stop met janken
  9. Wat wil jij dat ik vind van dat glas? Als jij het half vol vind, prima. Half leeg? Ook goed!

Conclusie

Je basisovertuiging helpt je, maar kan je ook danig in de weg zitten. Zeker als je enge of nieuwe dingen wilt doen voor je bedrijf. Hoe je tegen je bedrijf aan kijkt reflecteert in grote lijnen hoe je tegen het glas aankijkt. Daarom gebruik ik in mijn businesscoaching altijd mijn kennis van de onbewuste drijfveren. Zeer effectief om in korte tijd gedrag, gevoelens en emoties in je voordeel te keren.

Op je mooie drijfveren!

Michael

Doe ook mijn ondernemerstest en ontdek in 5 minuten wie je bent als CEO en ondernemer: https://www.verdienwatjewaardbent.nl/welk-type-ondernemer-ben-jij/

Meer weten over jouw persoonlijkheid en onbewuste drijfveren? Over hoe je je bedrijf kleiner houdt dan nodig is? Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op voor een gratis gesprek van 20 minuten. Dat kun je doen via deze link.