Stoppen we echt met rokenMinder eten, meer bewegen, minder zitten, zoveel duizend stappen per dag. Per week een boek lezen, vroeger opstaan, vroeger naar bed gaan, meer regelmaat, meer reuring. Ja, we maken het onszelf niet makkelijk met al die goede voornemens. Ik zeg maar zo, been there done that. Dus de vraag is: “Stoppen we echt met roken?”.

Je stopt pas met iets als de noodzaak er is en het water je aan de spreekwoordelijke lippen staat. We gaan pas afvallen als we zelf merken dat het zo niet langer kan. Niet omdat je huisarts het zeg of omdat je mooi(er) wilt zijn maar omdat je overal pijn hebt, slecht slaapt en je keven op het punt staat snel af te lopen als je zo doorgaat.

Doorgaan op de oude voet is fijn

Zo gaat het ook in onze business. Je dobbert een beetje door, boekt een winstje, lijdt een verliesje, moppert wat en gaat gewoon door op dezelfde voet. Ik zie het hardnekkig doorgaan met wat je al deed ook terugkeren bij mijn klanten. Ieder gesprek, sessie of training is het nodig dat ik ze opnieuw een spiegel voorhoud. Dan komt er weer reflectie, ze nemen zich voor om nu eens echt door te zetten, om soms zelfs al binnen dat gesprek terug te keren naar de oude manier van doen.

De oude manier van doen past als een handschoen. Het is ontspannen want je hoeft er geen moeite voor te doen en dat voelt prettig en vertrouwd. Maar tegelijkertijd bouwt er zich ook nieuwe spanning op in de vorm van schuldgevoel of zelfhaat. Oude maniertjes, ingesleten patronen, vastgeroeste overtuigingen en de hardnekkige stoïcijnsheid om vooral niets te veranderen, zit in onze genen.

Gedrag, gedachten en overtuigingen is één

Maniertjes, dingen die je doet of laat, noemen we gedrag. Gedrag zit heel diep verborgen in je gedachten en overtuigingen die je op een onbewust niveau vertellen dat het toch geen zin heeft als je niet van te voren weet dat het een succes wordt. Dat het echt niet hoeft als je het niet leuk vindt, als het je onrustig maakt of stress geeft of als dat maakt dat he net als de meute maar meeloopt met goede voornemens die je toch niet haalt.

Deze gedachten en rotsvaste overtuigingen zorgen dat je altijd hetzelfde doet. Ik noem deze gedachten en overtuigingen je onbewuste drijfveren. Je onbewuste drijfveren zijn een samenspel van diepgewortelde angsten en korte termijn beloningen. Soms duurt die beloning zelfs maar een paar seconden als je bijvoorbeeld toch weer een chocolaatje neemt. Tja, dan kun je er net zo goed 2 nemen, toch!?

Dus stoppen we echt met roken?

Het allerliefst doen we dat waar we de minste direct voelbare stress van krijgen. Dus stellen we uit, maken excuses waarom het nu toch echt belangrijker is dat de afwasmachine uitgeruimd wordt en oh ja, vandaag niet hoor, het is nieuwjaarsdag, je verjaardag, of een andere datum die zó belangrijk is dat je je goede voornemen om het anders te doen nog even niet hoeft in te zetten. Ja, je drijfveren spelen een leuk spelletje met je.

Je voornemen niet doorzetten is inconsequent voor jezelf maar ook voor anderen. Het maakt het lastig voor jezelf om door te zetten en moeilijk voor anderen om je te steunen. Daarom werkt het publiekelijk aankondigen van je voornemen vaak beter dan voor jezelf houden.

Duidelijkheid is key!

Openlijk aangeven wat je je voorneemt en hoe je dat gaat doen en vooral ook waarom, zijn echte kenmerken en stappen van leiderschap. Zodra je die zet voel je lijfelijk de energie door je lichaam stromen. Voor anderen wordt je een voorbeeld en het wordt veel gemakkelijker om je te steunen en te begrijpen.

Gelukkig, er is dus wel degelijk aan je uitstelgedrag en drijfveren te ontsnappen, maar hoe? Begin eens met je angsten te doorgronden. Wat maakt nou echt dat je je goede voornemen niet doorzet? Of beter gezegd, eigenlijk helemaal nooit echt bent gestart of zal starten? Start je weer met roken omdat je het écht zo lekker vindt en je gewoon slap bent (here comes the guilt!), of omdat je bang bent voor reacties van anderen als je na een half jaar toch weer begint?

Kijk ook eens naar de beloning van je gedrag. Wat win je ermee om zo door te gaan? Is dat echt iets van langere duur of een snel feel good dingetje? Zet de zaken eens op een rijtje, lijstjes zijn prettig, concreet en helpen. Schrijf ook de langere termijn beloning op. Als je stopt met roken, is gezondheid een langere termijn beloning, net zoals langer blijven leven en bij je geliefden blijven. Streep de voors en tegens tegen elkaar af en neem 1(!) besluit. Houd je daaraan en de rest volgt vanzelf, meer is niet nodig!

Persoonlijk leiderschap

Stoppen met roken, afvallen, grenzen aangeven, niet meer uitstellen, verbinden, duidelijk zijn voor jezelf en anderen. Het zijn allemaal stapjes of stappen afhankelijk van wat je je voorneemt, binnen het palet van persoonlijk leiderschap en extreme verantwoordelijkheid.

Leiderschap is besmettelijk! Begin je met de één, zet je door ondanks tegenwerking, angst en streep je je korte termijn beloning even weg, dan riekt het naar méér en volgt al snel de ander!

Op het nieuwe jaar, en je voornemens voor een gezond, succesvol en slank, rookvrij, duidelijk en nu eens echt nieuw 2019!

Michael

PS: Afgelopen 2 weken kregen 5 ondernemers de mogelijkheid om van 2018 hun beste haar ooit te maken. Er is nog 1 plek over want maar liefst 4 mensen hebben de verantwoordelijkheid voor hun bedrijf en hun leven genomen. Wordt jij nummer 5 die in 2019 gegarandeerd meer wil verdienen? Klik dan hier!

Ik schrijf zo elke 2 weken een artikel over leiderschap, drijfveren en verantwoordelijkheid voor je leven en bedrijf nemen, wil je ze als eerste lezen en op de hoogte blijven van eventuele aanbiedingen? Meld je dan nu gratis en voor niks, hier of rechtsboven aan!