Alles heb je op orde, van je automatisering, Facebook-aanwezigheid, Pinterest, een degelijke Autoresponder, en ga zo maar door. En toch blijven de resultaten uit en blijf je aanmodderen. Ja, af en toe een opdrachtje maar niet het grote geld, die geweldige vrijheid en al die andere walhalla zaken die zogenaamd samengaan met zelfstandig ondernemen. Zo was het voor mij ook, marketing is compleet zinloos. Wat een herkenbare ellende, om moedeloos van te worden.

Marketing is compleet zinloos

Dus marketing, al die opgedirkte liflafjes, al die upbeat proza en die hele hype is gewoon allemaal bullshit. Niets daarvan werkt, het is één grote verlakkerij waar alleen de Businesscoaches iets aan hebben en iets aan verdienen.

Ja, toch! Of misschien toch niet?

Laten we wel zijn, marketing is geen wondermiddel. Het is geen ‘ff knippuh met die fingers’ en hop, de macht. Nee, marketing is gewoon hard werken maar tegelijkertijd ook slim werken.

Alles is marketing

Alles wat je doet heeft baat bij marketing en kennis daarvan. Ook als je ‘gewoon’ bij een baas werkt. Of als je huisvrouw of huisvader bent. Als je je kinderen naar bed wilt hebben of je collega’s wilt overtuigen van jouw gelijk.

Je moet wel willen slagen

Bij alles wat je doet, heb je overtuigingskracht en de wil om te slagen nodig. Ongeacht of je dat doet als zzp’er, mzp’er of als werknemer danwel in je gezin, met je partner of met vrienden en vriendinnen. Als ik kijk naar die mensen bij wie het niet werkt, en bij wie mijn tips en adviezen niet werken, dan zie ik een aantal terugkerende patronen.

Het altijd terugkerende hoofdthema is dat het wel lijkt alsof mensen soms domweg niet willen slagen. Als ik met hen in gesprek ben, en praat over hun hindernissen, en hen adviseer, dan hoor ik cask argumenten als ‘Dat kan ik niet’, ‘Dat wil ik niet’ of ‘Voor mij werkt dat niet’. En tegelijkertijd kent zo’n beetje iedereen wel het gezegde: “Als je andere resultaten wilt, moet je andere dingen doen.”.

De 9 hoofdoorzaken die zorgen voor zinloze marketing

Nou is het natuurlijk niet zo dat mensen bewust niet willen slagen. Hieraan ligt een heel subtiel gegeven ten grondslag waarvan mensen zich vaak niet bewust zijn. En je kunt pas wat oplossen als je weet waar het mis gaat. Dus, daar gaan we, 9 soms onzichtbare redenen waarom je marketing niet werkt en totaal zinloos is:

  1. Je marketing werkt niet omdat je niet durft. Hier ligt meestal een zelf opgelegde huge drempel aan ten grondslag waardoor je denkt dat het nog niet goed genoeg is, of zelfs dat jijzelf niet goed genoeg bent.
  2. Vragen, en dan ook nog eens om hulp, zit niet zo in je systeem. Onderhuids heb je rotsvast vertrouwen in jezelf dat het goed komt in combinatie met de fnuikende eigenschap dat jij het allemaal zelf en alleen moet doen. Trots maar niet handig.
  3. Je onderneemt het pas als je vrij zeker bent van een positief resultaat. Hieronder schuilt het addertje dat liever niet faalt en daarmee ook geen risico’s neemt. Gevolg is dat je bijvoorbeeld geen nieuw programma of dienst aanbiedt en je klandizie misloopt.
  4. Het is heel simpel, marketing werkt gewoon voor jouw unieke dienst niet. Hieronder gaat de overtuiging schuil dat jij het anders moet doen dan anderen. Niet alleen omdat het kan maar ook omdat wat anderen zo moeiteloos lijkt te lukken, jou natuurlijk nooit gaat lukken.
  5. Het is overduidelijk, je weet gewoon nog niet genoeg dus kun je ook nog niet goed geld verdienen. De onderliggende overtuiging is dat je nooit genoeg weet en stel je eens voor dat iemand je een vraag stelt, aan jou als guru, en je kunt hem niet beantwoorden, hoe dom zou dat wel niet zijn?!
  6. Twijfel aan jezelf, aan wat je hoort en aan jouw uitvoering. Sommige mensen twijfelen zo sterk dat het een 2e natuur is geworden. De twijfel, en de gehechtheid daaraan, zijn zo sterk dat ze alleen nog maar zien wat er mis kan, en dus zál gaan!
  7. Uitstellen omdat je liever iets leukers doet. Dit komt vaak omdat je diep van binnen de taak die je jezelf hebt opgelegd als ‘moeten’ beschouwd. En wie wil er nou gedwongen worden iets te doen?
  8. Je houdt je groot en sterk, misschien wel iets te. Je doet het ’t liefst allemaal op jouw eigen manier. Jij weet wat goed is voor je klanten, zij niet, jij bent immers de specialist, toch? Misschien is een marktonderzoek toch niet zo’n gek idee?
  9. Niet aan marketing durven doen omdat je liever klein en onzichtbaar blijft. Een stemmetje diep van binnen adviseert je dat je beter 2e viool kunt spelen onder het mom van ‘hoge bomen vangen veel wind’. Met de beste bedoelingen natuurlijk maar niet zo handig.
  • You’ve got to want to succeed

Niet slagen in je marketing is dus geen kwestie van ‘niet kunnen’. Het is uiteindelijk van ‘niet willen’. “Nou, da’s mooi…en bedankt Michael” denk je nu misschien. En waarschijnlijk (en ja, dat is een kleine aanname) denk je ook; “En nu?”. In die zin is de zin ‘You’ve got to want to succeed ‘ van Yes uit ‘Owner of a lonely heart’ wel toepasselijk.

Ervan uitgaande dat ik je niet zó beledigd heb dat je afgehaakt bent
en nog doorleest, ga ik verder met mijn verhaal. 😉

Even zonder gein, marketing werkt, mits je je niet laat tegenhouden door dat kleine stemmetje diep van binnen. Die interne criticus die je al af brandt voordat je je idee daadwerkelijk in actie hebt omgezet. Dat doet ‘ie met de beste bedoelingen natuurlijk, maar het is niet zo handig voor je marketing en de groei van je bedrijf.

Marketing werkt, maar je onbewuste overtuigingen houden je tegen

Iedereen heeft onbewuste overtuigingen en gedachten over zichzelf, anderen en de wereld om zich heen. Over wat mag, niet mag en kan, over gedragsnormen en omgangsvormen. Lees anders ook eens dit artikel.

Wat iedere ondernemer helpt, ongeacht zijn of haar overtuigingen, zijn de volgende tips :

  • Werk met kladversies.
    Probeer uit wat werkt en wat niet, laat wat ballontje op en kijk wat de reacties zijn, maar werk nooit gratis.
  • Begin iedere dag met de klus waar je het meest tegenop ziet.
    En geef jezelf een beloning als je die taak af hebt. Zo heb je die kikker maar doorgeslikt.
  • Doe marktonderzoek
    Dat kan simpel door bijvoorbeeld op Facebook wat vragen te stellen en reacties te peilen. Of, ook een leuke en praktische methode, kijk welke vragen er gesteld worden.
  • Heb lef, durf te vragen en je onwetend en onderzoekend op te stellen.
    Daar leer je het snelst en het meeste van. Alle bekende entrepreneurs, van Richard Branson tot Warren Buffet, voeren dit uit.

Conclusie

Marketing is zinloos, tenzij je jouw eigen ideeën en overtuigingen overboord zet en met een open, geïnteresseerde en nieuwsgierige blik naar de wereld om je heen kijkt. Dan werkt marketing niet alleen, maar wordt ook nog eens leuk en bijzonder interessant want marketing, dat gaat vooral over mensen.

Op je marketing,

Michael

PS: Wil jij meer weten over de tips in dit artikel en wil je op jou persoonlijk toegespitste tips en adviezen? Kijk dan eens of mijn ‘my remote coach’ programma iets voor jou is. Je vindt meer informatie via deze link.