blog-beter-gelezen“Help, mijn blog wordt niet gelezen!”

Hét probleem van veel beginnende, maar ook van meer gevorderde, zelfstandig ondernemers is dat hun blog en artikelen niet vaak genoeg gelezen worden. Of wel gelezen maar dan niet díe rimpels veroorzaken die ze ervan hoopten toen ze het aan het schrijven waren.

Dat is niet alleen zonder van je tijd en moeite, het is ook hartstikke frustrerend. En niet te vergeten, niet goed voor je business. Goed kunnen schrijven en dan vooral goed gelezen én gewaardeerd worden, is dus cruciaal voor een goede omzet. Schrijversvaardigheden zijn ook heel belangrijk voor de kopij van je website, en het maken van aantrekkelijke verkooppagina’s voor je webinar of ebook.

Je kunt daar verschillende dingen aan doen. Je kunt een bepaald format van iemand anders aanleren, en daarmee  hun stijl overnemen en de jouwe verliezen. Iets wat ik altijd jammer vind omdat ieder mens een uniek (te vertellen) verhaal heeft.

Niet dat ik zeg dat je niks mag leren van anderen, hè! Welk nut zouden mijn tips anders hebben!? Wat ik wel zeg is dat je gewoon het beste jezelf kunt zijn. Schrijf zoals je praat. Er is daar trouwens heel goede en betaalbare software voor. Dat heet Dragon naturally speaking en vraagt een kleine investering van zo’n €100,00. Heb je beetje recente Mac, dan zit spraak ondersteuning standaard bij je Mac OS. ‘Mac rulez!’ (Sorry, liet me even gaan)

Wat mij enorm heeft geholpen was mezelf aanleren elke dag te schrijven. Als je 50 woorden schrijft heb je al snel een paragraaf of alinea. Met 500 tot 700 woorden een blog. Je kunt bijvoorbeeld ook een dagboek beginnen. Leuk bijkomend voordeel, als je een half jaartje verder bent, heb je een geweldig mooi (e)boek!!

Wat ook helpt is je artikelen verspreiden en vragen om feedback. Feedback helpt je enorm om je blogs beter leesbaar en vooral ook waardevoller te maken. Wees niet te bang voor kritiek. De 33 procent regel zegt dat 1/3 van je lezers je aanbiedt, wat je ook zegt of schrijft, 1/3 haat alles wat je zegt en schrijft en 1/3 is nog aan het dubben of ze je leuk vinden en vertrouwen. Met wat goede feedback kun je die laatste 1/3 óók fan van je maken en ‘that’s what it is all about’.

Als je dit jezelf aanleert kan het niet anders dan dat je blog beter wordt en dus beter gelezen. Dan blijft er nog maar 1 probleempje over. Hoe zorg je er nou voor dat je blog in eerste instantie gelezen wordt en opvalt?

Nou, wat ik heb geleerd is dat de titel van je blog allesbepalend is. De titel maakt dat lezers je artikel überhaupt lezen of op de link naar je blog klikken. En er is ook een patroon te ontdekken. Het kan een beetje verschillen per doelgroep (hou dus zeker je cijfers in de gaten en noteer in je dashboard welk blog het beter doet) maar vragen en intriges over het hoe en waarom werken goed, net zoals controversie en cliffhangers.

Ik geef je wat voorbeelden;

Vragen en intrige

  • Hoe het komt dat het blog van je concurrent wél gelezen wordt
  • Waarom honden geen brood lusten

Controversie

  • Bloggen is regelrechte onzin
  • Marsmannetjes bestaan, net zoals de ideale klant

Cliffhangers

  • Waarom dit unieke middel de oplossing is voor al je problemen
  • Lees hier hoe je in 1 dag 10.000 euro kunt verdienen

Extra tip
Als je je titel voorziet van een extra spicey ingrediënt worden ze nog sterker en aantrekkelijker.

  • Lees hier hoe je in 1 dag 10.000 euro kunt verdienen, zelfs als je niks kunt en nog geen dag in je leven gewerkt hebt!

Ons (krokodillen)brein kan zo’n titel domweg niet negeren. Zelfs niet als je van te voren al weet dat het onzin in, je brein wil die onzin toch snel even lezen. En dat is wat ijzersterke titels moeten doen; je lezers kietelen, uitdagen en triggeren om je blog te lezen.

Succes met schrijven en je ijzersterke titels!
(Oh ja, niet vergeten te meten, hè!)

Michael

Ik hoor graag tegen welke zaken jij aanloopt bij jouw blogs, of je al blogs schrijft en natuurlijk of dit blog waardevol voor je was en waarom. Je kunt hieronder je reactie of vraag achterlaten. Doen hoor, ik vind het leuk om van je te horen!

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

Ja, ik meld me aan voor de gratis tips en ontvang als bonus het gratis eBook.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook