focus op resulatenWist je dat voor effectieve communicatie, en zeker als je mensen wilt overtuigen of iets wilt verkopen, je resultaatgericht moet praten? Praten of schrijven over hoe je iets ziet, hoe je proces verloopt en hoe jij je klanten helpt klinkt goed… maar verkoopt niet.

En wist je dat de meeste mensen procesgericht praten? Zeker als het gaat om een website en bij de verkoop van diensten en artikelen. En dus zijn de verkoopresultaten teleurstellend waardoor ze zich nog meer gaan richten op het hoe in plaats van het wat.

Wist je trouwens dat de ongeveer helft van de mensen van nature op het proces gericht zijn? Zodat ze met hun communicatie automatisch in de valkuil lopen van het vertellen over het  proces en niet over de resultaten? Ze hebben het op hun website dan bijvoorbeeld over hoe hun dienst hun klanten kan helpen. Niet over de resultaten van hun dienst.

Mensen die van nature kijken naar het proces  hebben er over het algemeen veel moeite mee om die processen los te laten. Ze vertellen dan bijvoorbeeld dat de dienst bestaat uit ‘2 dagdelen waarin we samen kijken naar de mogelijkheden om jouw werk te stroomlijnen.’

En vertellen over dat proces doen ze dan dus ook tijdens een netwerk bijeenkomst. Op een verjaardag als gevraagd wordt wat ze doen, in hun mails en ook op hun website. Maar beschrijvingen zijn geen resultaten en leveren daarom altijd minder klanten op.

Je websitebezoeker en potentiële klant zoekt geen proces maar resultaten.  Ze zijn op zoek naar concrete resultaten. Ze willen zien welke resultaten anderen bereikt hebben voordat ze met je in zee gaan.

Mensen zoeken bijvoorbeeld op Google naar concrete oplossingen voor hun probleem. En daarbij schuwen ze de ‘Hoe-vraag’ dan weer niet.  ‘Hoe krijg ik meer klanten?’, ‘Hoe kom ik aan meer abonnees op mijn nieuwsbrief?’ of bijvoorbeeld ‘Hoe maak ik een webinar?”

Bezoekers zoeken dus met Hoe maar willen Wat en dan met name wat het oplevert. Ze zijn vooral benieuwd óf en wát werken met jou hen oplevert. Het is dus belangrijk dat je jouw stellingen, programma’s en diensten met hard bewijs kunt ondersteunen.

Jouw antwoord op de Hoe-vraag moet bestaan uit concrete antwoorden. Denk stappenplannen en checklists. Wist je dat checklists het meest gewaardeerd worden van alle tips en kennis? Logisch, want checklists geven een concreet overzicht. Een handig en simpel navolgbaar plan.

Als jouw dienst resultaatgericht is en concreet effect heeft, dan heeft ze de meeste waarde voor je klant. Duidelijk natuurlijk als je een product verkoopt. Een stofzuiger maakt je huis schoon, kan allergie-problemen oplossen en verwijdert de kwalijke stof-mijt.

Resultaten benoemen, liefst gestaafd met cijfers, werkt dus het beste. En dat geldt zelfs als je aan ogenschijnlijk minder concrete zaken doet als mindfulness of coaching. Beide zijn vaak minder concreet in cijfers uit te drukken tenzij je aan je eerdere klanten vraagt wat het hen heeft opgeleverd. Doe dus regelmatig onderzoek naar de concrete winst.

Om je daarbij te helpen hierbij een kleine checklist van zaken om te doen en te kijken of jij dat doet of niet. Ieder niet gezet vinkje betekent omzetverlies:

  • Ik vraag klanten altijd om een aanbeveling
  • Ik zoek regelmatig op Google/Facebook etc. naar zoekwoorden
  • Ik verwerk die onderzoeksresultaten regelmatig in mijn teksten
  • Ik kan mijn programma’s en diensten staven met hard cijfermateriaal
  • Ik onderzoek of de beloften die ik doe ook opleveren wat ik beloof.

Conclusie; Doet jouw website, artikel of boodschap niet doet wat ‘ie moet doen? Dat wil zeggen; bezoekers en geïnteresseerden omzetten naar abonnees en die naar klanten, dan heb je grote kans dat jij ook in de procesvalkuil bent gelopen.

Onderzoek op Google waar mensen op zoeken en herschrijf de teksten op je website daarom regelmatig. Focus daarbij steeds op de resultaten van werken met jou! Dan gaat je website, Facebook ad, webinar en artikel doen wat ze met doen; bezoekers converteren naar klanten en dus meer omzet genereren.

Op je succes!

Michael

 

Ps: Heel veel mensen zijn zich niet bewust van hun persoonlijke blauwdruk. En Heel veel mensen weten dus domweg niet of ze van nature kijken naar het proces of resultaten. En zolang je je daar onbewust van bent blijf je stoeien. Ik nodig je daarom uit om je persoonlijke blauwdruk te ontdekken in mijn programma Ontketen je potentieel. Klik hier om meer te lezen over dit programma en wát het je gaat opleveren. 

 

Of meld je aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

Ja, ik meld me aan voor de gratis tips en ontvang als bonus het gratis eBook.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook