SpeakHeb je wel eens gevlogen? Nou, dan heb je vast ook wel eens geshopped in een tax-free fly buy zone. De enkele keren dat ik heb gevlogen, deed ik dat ook. En na het zien van de documentaire over Frankfurt airport op Discovery channel weet ik ook waarom.

We weten allemaal ergens wel dat we de taal van onze klanten moeten spreken willen we iets verkopen. Spreken we die taal niet, sluiten we niet aan dan daalt onze omzet met stappen. Of blijft laag en je blijft worstelen. 

Maar even terug naar Frankfurt AirPort. Die hebben van de taal spreken van je klant een ware kunstvorm gemaakt. Niet alleen weten ze precies wie wat koopt. En dat Brazilianen 2x zoveel spenderen als de gemiddelde bezoeker. Dat Koreanen 3x zoveel besteden en Chinezen wel tot 5x zoveel!

Dat weten ze dus precies maar ze gaan verder. De winkelpaden zijn aangelegd in een hoek van 45 graden. Waarom? Zodat je als klant lekker naar alles kunt kijken in de shop.

Maar ze gaan nog verder. Als je mijn artikelen regelmatig leest dan weet je ondertussen ook dat je een remarkable product of beleving moet hebben. Dat weet Frankfurt airport ook. Dus bieden ze live Duitse-korte-broeken muziek.

Een aantal lieftallige Elsa’s en Inge’s showen je koket de Duitse bratwurst. 

Laten we wel zijn. Je gaat toch niet terug naar huis zonder zo’n uniek en authentiek stukje Duitsland? Dus kunnen ze de bratwursten niet aanslepen!

En dan nog even over de taal van je klant spreken gesproken. Als er een toestel landt met Brazilianen, dan worden de Engelse bordjes en prijskaartjes in de shops snel vervangen door Spaanse. Landen er chinezen met 20 minuten? Dan hop, Braziliaanse bordjes eruit, Chinese bordjes erin!

Zo heeft Frankfurt AirPort de afgelopen 10 jaar elk jaar haar omzet verdubbeld. Wist je dat vliegverkeer maar 33% van de opbrengsten bedraagt? De andere 66% die het personeel, de techniek, brandweer en noem maar op betaald komt uit… De tax-free zone!

En dan spelen ze als laatste hun troefkaart uit. Chinezen begrijpen de westerse producten niet, begrijpen de westerse bordjes en tekens niet en hebben dus geen idee wat het is dat ze zouden moeten kopen. Waarom en wat het moet kosten.

En om dat taalprobleem op te lossen komen er op speciale tijden Mandarijns sprekende personal shopassistants opdraven.  Shopassistant die de klant helpen met hun aankoop, uitleg geven en nog een specialere beleving meegeven aan hun bezoek.

En dat werkt zo goed dat een Chinese zakenman regelmatig speciaal naar Frankfurt AirPort komt. Om daar flessen wijn te kopen… van €38.000,00 per stuk!

Het is duidelijk, spreek je de taal van je klant dan verkoop je. Spreek je hem niet, dan laat je kansen liggen. Leer ook de taal van je klant  spreken en meld je hier aan voor een gratis Business Boost Gesprek.

Op je succes en omzet!

 

Michael

 

Meld je ook aan voor mijn gratis tips die je 2 wekelijks ontvangt via mijn nieuwsbrief.

Vele honderden ondernemers gingen je voor. Zij plukken iedere 2 weken de vruchten van hun aanmelding in de vorm van praktische tips, blogs over mindset en af en toe een hele interessante aanbieding voor jouw als ondernemer.

Ja, ik meld me aan voor de gratis tips en ontvang als bonus het gratis eBook.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Haal het beste uit jezelf

Meld je aan voor mijn nieuwsbrief met gratis tips en ontvang als bonus mijn nieuwste ebook